Casuïstiek (2006-2007)

de studenten werken gedurende 4 opeenvolgende dagen aan een casus kaderend binnen 1 van de 4 taakgebieden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

de basiscompetenties voor 1 en 2 ergo moeten bereikt zijn.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: stage-ervaringen, bruikbare middelen

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • peer assessment

B. Omschrijving

De studenten worden gedurende vier dagen op afgesproken tijdstippen bevraagd over zowel de inhoudelijke als praktische aspecten van de casus. Ook samenwerkingsverbanden en kritische reflectie worden beoordeeld. Dit alles resulteert in een mondelinge presentatie met bevraging van theoretische kennis en ergotherapeutische toepasbaarheid. de studenten krijgen vraaggestuurde begeleiding
OA:
06030301
Code:
06030301
Vakcoördinator:
Diane Maes
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands