Inleiding
Verschillende beschadigers:
- abiotische beschadigers
- biotische beschadigers
--- onkruiden
--- schimmels
--- bacteriën
--- virussen
Gewasbeschermingstechnieken
- sanitatie
- resistentieveredeling
- chemische bestrijding:
--- wetgeving van de fytofarmaceutische producten
--- toxicologie van de fytofarmaceutische producten
--- fytofarmaceutische producten
- biologische bestrijding
- geleide en geïntegreerde technieken
Bezoek onderzoeksinstelling
Bestuderen van ziekten en plagen
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten kunnen de voornaamste plagen in land- en tuinbouw beschrijven en herkennen
De studenten kunnen de voornaamste gewasbeschermingstechnieken toepassen
De studenten kunnen de voor- en de nadelen van de verschillende gewasbeschermingstechieken opsommen
De studenten kunnen de relatie tussen gewasbescherming en toxicologie, voedselveiligheid duidelijk benoemen
De studenten kunnen zich een idee vormen van de voedselproblematiek op aarde
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
plantkunde
chemie
genetica
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus
Videopresentaties, allerlei beeldmateriaal over ziekten
Verwijzingen naar interessante websites,
- chemische middelen: vooral www.fytoweb.fgov.be en vergelijkbare Engelstalige sites zoals www.hclrss.demon.co.uk/
- beleid: europa.eu.int/comm/milieu/ppps/home.htm, www2.vlaanderen.be/ned/sites/landbouw/,
www.favv.fgov.be/indexNL.htm
Literatuur
- Waller, J. M., Lenné, J. M., en Waller, S.J. 2001. Plant Pathologists' Pocketbook, 3rd Edition, Cabi publishing, 528 p.
- Butt, T., Jackson, C. en Magan, N. 2001. Fungi as Biocontrol Agents: Progress, Problems and Potential, Cabi publishing, 416 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving