Oriëntatie op kinderen, opvoeden en onderwijzen
Introductie in het onderwijslandschap in Vlaanderen
Observatie
Lessen voorbereiden
Ervaringsgericht werken en betrokkenheidsverhogende factoren
Reflecteren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
geen specifieke voorkennis nodig
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
* Onuitgegeven cursussen van de docenten:
Oriëntatie op kinderen, school en onderwijzen
Observeren
Hoe lesvoorbereidingen maken? Een praktische handleiding bij het ontwerpen van lessen
Ervaringsgericht werken en betrokkenheidsverhogende factoren
Reflecteren in de lerarenopleiding
* Handboek: Laevers, F., Ervaringsgericht werken in het basisonderwijs, Leuven: CEGO, 2004.
* brochure: Onderwijs in Vlaanderen: Het onderwijslandschap in een notendop (uitgegeven door: Afdeling informatie en documentatie departement onderwijs, 2005)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
B. Omschrijving
schriftelijk examen: 85 % van het totaal
individuele taak: 15 % van het toaal