Analyse van polissen en leren beste keuzes maken in concrete omstandigheden: bv voor vakantieverzekeringen , bouwverzekeringen.
Lastenboek leren samenstellen.
Leren gebruik maken van de verschillende informatiebronnen (tijdschriften, naslagwerken, internet,......) ontdekken welke verzekeraar is gespecialiseerd in welke takken en waar ze te vinden.
Analyse van een verzekeringsportefuille, verzekeringsaanbod leren samenstellen en presenteren aan een klant.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De rol van informatiebeheerder.
- C02 De rol van analist.
- C03 De rol van adviseur.
- C04 De rol van coördinator.
Toelichting:
- de studenten moeten een behoefte -analyse van een particulier, een zelfstandige, een vrije beroeper en een kleine onderneming kunnen maken
- de studenten moeten een inventaris van de behoeften van een klant kunnen maken
- de studenten moeten een lastenboek kunnen opstellen
- advies en informatie kunnen verschaffen over de verzekeringsproducten
- opmaken van offertes voor gewone risico’s
- de studenten moeten klanten kunnen contacteren, nodige informatie verzamelen en informatie kunnen filteren
- de studenten moeten een tarificatieaanvraag kunnen doen
- de studenten moeten verkregen tarificaties en voorwaarden kunnen vertalen naar de klant en hun voorstel argumenteren
- de studenten moeten indien ze kennis nodig hebben over niet-behandelde leerstof, zelf de nodige info kunnen verzamelen en basiskennis terzake verwerven
Deze kunnen toelichten aan de klant
Onderhandelen met klanten en verzekeraars over voorwaarden en tarieven
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Wet 25 juni 1992, Zaakverzekeringen, Aansprakelijkheidsverzekeringen,
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursus docent DEFERME, A.
Wetgeving en conventies, Acco, Leuven, 2005
Polissen, krantenknipsels, ... allerhande documentatie bezorgd door de lector.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Alle taken gebeuren onder permanent toezicht van de lector.