De cursus opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk deel behandelt de wetgeving aangaande de eigen rechtspositie en deze van de leerlingen, de administratieve taken van een leerkracht; onderwijsdeontologie; onderwijsorganisatie en onderwijsactualiteit.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten verwerven inzicht in de wetgeving aangaande de eigen rechtspositie en deze van de leerlingen.
De studenten verwerven inzicht in de administratieve taken van een leerkracht.
De studenten verwerven inzicht in de verschillende aspecten van onderwijsorganisatie en onderwijsdeontologie.
De studenten volgen kritisch de onderwijsactualiteit.
De cursus opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk deel voldoet aan volgende basiscompetenties (cfr. basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs groep 1 (maart 1998):
-de leraar als organisator
-de leraar als innovator-onderzoeker
-de leraar als partner van de ouders/verzorgers
-de leraar als lid van een schoolteam
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:
Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder.
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:
Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder.
Studenten bezitten volgende competenties:
Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit het eerste en het tweede jaar verder.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Meewes Annie, 2004. Cursus opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk deel derde jaar. Niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Turnhout.
- Van de Plas Ilse, 2004. Cursus opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk deel derde jaar. Niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Turnhout.
- Nijsmans Ilse, 2004. Cursus opvoedkundige wetenschappen gemeenschappelijk deel derde jaar. Niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Turnhout.
- Elementaire didactische werken (boeken, tijdschriften, video’s, websites, organisaties, ,,,
- Eigen nota’s van studenten
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving