In het derde jaar bouwt de stage verder aan de training in de basiscompetenties. De stage biedt de mogelijkheid om het werkveld ruimer te verkennen. Dit houdt niet alleen kennis maken met vernieuwende didactische en pedagogische inzichten in (bijvoorbeeld differentiëren en remediëren, vakoverschrijdend werken, ...), maar ook de opdracht van de leraar als organisator en als lid van het schoolteam verder uitwerken.Reflecteren is een belangrijk aspect van het leerproces bij stage.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student vergroot stapsgewijze zijn pedagogisch-didactische competentie door de kennis en vaardigheden waarover een leerkracht dient te beschikken aan te leren en te oefenen volgens een didactisch faseringsplan.Studenten kunnen:
- zelfstandig meedraaien in een schoolteam
- zelfstandig lessen geven, leerprocessen begeleiden en didactisch en pedagogisch optreden
- differentiëren en remediëren- adequaat omgaan met probleemleerlingen
- tijdens hun lessen aandacht besteden aan vakoverschrijdende eindtermen en attitudes
- zelfstandig toetsen opstelen
- plannen op lange termijn
- didactische, pedagogische en administratieve taken vervullen
- reflecteren op het eigen handelen en zichzelf bijsturen
Stage in het derde jaar voldoet aan volgende basiscompetenties (cfr. basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs groep 1 (maart 1998): -de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen-de leraar als opvoeder-de leraar als inhoudelijk expert-de leraar als organisator-de leraar als innovator-onderzoeker-de leraar als lid van een schoolteam-de leraar als partner van externen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: Stage bouwt verder op de didactische en pedagogische kennis uit de overige opleidingsonderdelen uit het eerste en tweede jaar. Stage verloopt gefaseerd.
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: Stage bouwt verder op de didactische en pedagogische kennis uit de overige opleidingsonderdelen uit het eerste en tweede jaar. Stage verloopt gefaseerd.
Studenten bezitten volgende competenties: Deze cursus bouwt op de didactische en pedagogische kennis uit de overige opleidingsonderdelen uit het eerste en tweede jaar. Stage verloopt gefaseerd.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- Stagehandleiding, observatieopdrachten, stagemap met stagerooster, lesvoorbereidingen en zelfreflecties.
- Cursussen en handboeken in verband met vakdidactiek, algemene didactiek, agogische vaardigheden en opvoedkundige wetenschappen.
- Elementaire didactische werken (boeken, tijdschriften, video’s, websites, organisaties, ...
- Eigen nota’s van studenten?
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving