Je verwerft de noodzakelijke technische vaardigheden om geluid te bewerken, video te bewerken, foto's te bewerken, presentaties te maken, digitale toetsen te maken, rekenbladen te ontwerpen, mindmaps te ontwerpen, websites te maken enz. Je maakt kennis met de educatieve mogelijkheden en het nut en de beperkingen van bovenvernoemde technieken.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen en als organisator ben je in staat om:
* interactieve leerpakketjes(vb toetsen) aan te maken.
* te presenteren m.b.v. verschillende ict-technieken.
* ict-toepassingen te integreren in je administratief werk
Als innovator en onderzoeker ben je in staat om:
* op het internet toepassingssoftware te vinden en te gebruiken in het licht van educatieve en administratieve toepassingen
* gebruik te maken van ict-technieken bij het maken van een elektronische portfolio (teksten, geluiden, beelden, filmopnamen digitaliseren en bewerken)
Als inhoudelijk expert ben je in staat om:
* presentatietechnieken te beheersen die je kan aanleren bij leerlingen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Het ICT-programma van het eerste jaar wordt als basis genomen: tekstverwerker word, werken met windows (o.a. bestandbeheer), internet en email, werken met een leeromgeving.
A. Type
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Je vindt het cursusmateriaal en de benodigde internetverwijzingen via de electronische leeromgeving van toledo.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- begeleide zelfstudie
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A.d.v. instructiemomenten en veel informatie op het internet verdiep je jezelf in voornoemde ict-technieken.
De opgedane kennis verwerk je m.b.v educatieve thema's zoals
* werken met online media in de klas
* reflecteren op klasactiviteiten en jezelf
* toetsen, zelfstudiepakketjes opstellen en afnemen via de pc
* verhalen vertellen met de pc
* kunst op je computer
* een virtuele schoolkrant maken
* reclame maken ...
* technieken om werkbladen op te stellen
* presenteren in de klas
* administratief werken met de pc (punten, uitnodigingen,..)
* andere voorstellen
A. Types
B. Omschrijving
De punten worden volledig d.mv. permanente evaluatie bepaald .
Je presenteert enkele uitgewerkte educatieve thema's m.b.v. gespecifieerde ict-technieken.
Je toont m.b.v. een toetsing aan dat je de ict-vaardigheden verworven hebt.
De evaluatie in tweede zittijd gebeurt op basis van analoge opdrachten.