Technisch-Technologische Opvoeding vakdidactiek (2006-2007)

  • vakdidactische aandachtspunten bij de leerstofonderdelen TO in de eerste graad
  • lesvoorbereiding, reflectie, vormingsdoelen
  • leerplannen TO
  • het technisch denken en handelen, het technologisch proces
  • werkvormen in de TO-les

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en innovator werk je aan:
  • Een grondige beheersing van de didactische aspecten van de te onderwijzen leerstof uit de eerste graad van het secundair onderwijs voor de a- en de b-stroom.
  • Een duidelijk zicht op de verschillende werkvormen die in het TO-onderwijs mogelijk zijn.
  • Een algemeen-technische basisvorming met belangstelling voor technische actualiteiten,de relatie milieu-techniek, technische realisaties en technische processen.
  • Een uitbouw van ICT-mogelijkheden en infobronnen bij het vak.
Als begeleider van leerprocessen zorg je voor:
  • Het verwerven van inzicht in techniek en technologie en in het probleemoplossend en het technisch denken en handelen.
  • Het verwerven van voldoende technische vaardigheden en creativiteit, gericht op de didactische vormgeving van de te onderwijzen leerstof.
Als organisator leer je:
  • Het beheren, technisch onderhouden en uitbouwen van de didactische infrastructuur voor het vak: vaklokaal, materialen en gereedschap, veiligheidsvoorzieningen.
  • Tekenvaardigheid, methodiek van praktisch werk met de leerlingen, zorg voor veiligheid en kwaliteit.
Als opvoeder ontwikkel je:
  • een waarderende , maar ook kritische houding tegenover techniek
  • Tevens leer je de link leggen tussen cultuur en techniek.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om te starten aan de opleiding tot leraar TO heb je zeker geen specifieke technische voorkennis nodig. Interesse voor techniek, verwondering voor technische realisaties en een zekere creativiteit in de verwerking van materialen en het uitwerken van didactisch materiaal zijn uiteraard een must.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Vakbibliotheek: handboeken secundair onderwijs kunnen geraadpleegd worden, evenals leerplannen TO, naslagwerken, tijdschriften, video's en didactische software.
  • Praktische oefeningen en voorbereiding didactische oefeningen: materiaal is ruim aanwezig in de hogeschool en/of de oefenschool.
  • Cursussen van de docent, aangevuld met collegenotities van de studenten
  • Handboeken: de handboeken die gebruikt worden in de oefenschool: Schakel 1.1, 1.2, 2.1, 2.2..(zie handboekenlijst)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Werkcolleges met voorbeelden en toepassingen; lesvoorbereidingen, lesbesprekingen, lesreflecties, opdrachten rond didactisch materiaal. De vakdidactiek loopt parallel met de evolutie in stage-opdrachten en de leerstof opvoedkunde.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260550
Code:
11260550
Vakcoördinator:
Luc Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands