In de cursus komen de volgende onderdelen aanbod:
- Kenmerken van onze huidige samenleving
- Vormen van niet-opvoeden die je terugvindt in de samenleving: het psychologische begeleiden, het narcistische ouderschap en het opvoeden om te overleven.
- Zoeken naar een haalbare en meer pedagogische verantwoorde opvoedingsstijl
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kun je: opvoedingsstijlen herkennen, een adequate ontwikkelingsbevorderende omgeving realiseren die inspeelt op de noden van kleuters.
Als opvoeder kan je: vormen van niet-opvoeden herkennen en in vraagstellen, nadenken over een eigen opvoedingsvisie en opvoedingsstijl.
Als partner vanouders en verzorgers kun je: inzicht verwerven in de opvoedingsvormen die ouders/verzorgers hanteren, je openstellen voor de opvoedingskeuzes die ouders/ verzorgers maken.
Als cultuurparticipant kun je actuele pedagogische thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Cursussen bij de module.
Eigen notities studenten
Artikels uit pedagogische tijdschriften, internet, videomateriaal
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- Andere: Monitoraten
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- permanente evaluatie
- open boek
B. Omschrijving
15% permanente evaluatie
85% open boek mondeling examen
Monitoraat