Leereenheid ICT
Tijdens een introductiesessie leer je werken met en maken we afspraken omtrent de computers en netwerken op de hogeschool. Je leert werken met het eigen mailsysteem (Luna) en het elektronische leerplatform (Toledo).
De volgende inhouden komen aan bod:
* Vaardigheden in Windows, computersystemen, Word
* Vaardigheden ivm gebruik internet en zijn toepassingen
* Technische en didactisch ondersteunende vaardigheden in presentatievormen
* Technische vaardigheden om met multimediale ict-toepassingen en/of interactieve oefeningen te ontwerpen
* Visievorming over ICT, didactiek ICT
Leereenheid Taal
Tijdens de werkcolleges oefen je je taalvaardigheden op eigen niveau. Je krijgt technieken aangereikt om gezond en juist te spreken en om correct en helder te leren schrijven. De werkelijke inhoud is afhankelijk van de noden van de studenten.
De mogelijke inhoud kan er als volgt uitzien.
a) Spreekvaardigheden
Je leert
* Basiselementen en -processen die belangrijk zijn wanneer je spreekt
* Stemhygiëne en stemmisbruik
* Stemproblemen
* Expressie
Je oefent
* Eutone houding
* Lage ademplaatsing
* Koppeling ademhaling aan de stemgeving
* Gezonde en juiste articulatie
* Expressie
b) Schrijfvaardigheden
Je leert en oefent
* hoe je werkwoorden correct vervoegt;
* wanneer je leestekens plaatst;
* hoe je een tekst opbouwt;
* hoe je correct en helder een gedachte/inhoud kunt formuleren;
* hoe je een literatuurlijst opmaakt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Leereenheid ICT
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je
* de leerlijn ICT omzetten in doelgericht ICT-activiteiten
* multimediale werkvormen gebruiken
* een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren door ICT op een didactisch verantwoorde, maar tevens aangename manier in de klas te brengen
* reflecteren over leermodellen om ICT-vaardigheden aan te brengen
Als opvoeder kan je
* kinderen kritisch leren omgaan met informatie van en beïnvloeding door de massamedia, zoals het internet
Als inhoudelijk expert
* beheers je de vaardigheden om vlot informatie in te winnen en door te geven en om vlot te communiceren met kinderen, ouders, werkveld en andere betrokkenen en dat alles met de technische middelen die daartoe bestaan
* ken je de mogelijkheden van de meest gebruikte besturingssystemen, tekstverwerker, presentatiesoftware én kan je daarmee vlot omgaan
Als organisator kan je
* de mogelijkheden van ICT een plaats geven in de dagelijkse klaspraktijk
* ICT-toepassingen integreren in je administratieve werk
Als innovator en onderzoeker kan je
* op het internet toepassingssoftware vinden en gebruiken in het licht van educatieve en administratieve toepassingen
* aangeboden educatieve software op een objectieve manier beoordelen
* omgaan met en de kinderen wijzen op de sociale, ethische, juridische, veiligheidsaspecten van het gebruik van moderne media, waaronder het internet
Als cultuurparticipant
* vorm je jezelf een mening en schaaf je deze bij wat ICT-gebruik in en buiten de klas betreft
Je kritische ingesteldheid, je leergierigheid, je creatieve gerichtheid en je gerichtheid op een correct taalgebruik en communicatie zijn de ondersteunende basisattitudes waaraan we werken in dit opleidingsonderdeel.
Leereenheid Taal
* Algemene competenties
Als leraar beschik je over het vermogen tot communiceren van informatie.
* Basiscompetenties:
- De leraar als inhoudelijk expert: vakgerichte competentie: 'gezond en juist spreken'
Je kan een gezonde techniek toepassen om je stem en articulatie te gebruiken wanneer je spreekt. Je uitspraak is ook vrij van dialectische invloeden.
We verwachten dat je de adviezen over je spreekvaardigheid opvolgt zodat je op het einde van dit semesterr aan de criteria voor ´gezond en juist spreken´ voldoet.
- De leraar als inhoudelijk expert: vakgerichte competentie 'schriftelijke taal'
Je kunt spellen volgens de spelling 2005. Je beheerst minimaal de spelling van de basiswoordenschat van de lagere school.
Je kunt vlot en duidelijk je gedachten verwoorden.
- Attitude : als leraar heb je de attitude om een correcte taal te gebruiken.
In de mondelinge en schriftelijke communicatie met lerenden, ouders, leden van het schoolteam en externen ben je erop gericht een adequaat en correct taalgebruik te hanteren en aandacht te hebben voor het belang van non-verbale communicatie.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leereenheid ICT
In principe is er geen voorkennis vereist, al zal je het gemakkelijker hebben indien je reeds vaardig bent met de computer. Zowel ervaring in het algemeen gebruik van de computer als in het werken met de gebruikte programma's is een pluspunt.
Leereenheid Taal
* Je behaalde de eindtermen Nederlands van het zesde jaar ASO, TSO of het zevende jaar BSO. Je kan je dus mondeling en schriftelijk uitdrukken in je het Nederlands.
* Voor het begin van het academiejaar evalueren we jouw spreekvaardigheden tijdens voorlezen en spontaan spreken. Ook je roepstem en je slikpatroon worden beoordeeld. Je krijgt feedback over je beginniveau.
* Een positieve werkhouding, doorzettingsvermogen en een kritische ingesteldheid zijn noodzakelijk om je taalvaardigheden te optimaliseren.
* Afhankelijk van je beginniveau zal dit opleidingsonderdeel meer of minder studietijd opeisen.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Leereenheid ICT
Je vindt het cursusmateriaal en de benodigde internetverwijzingen via de elektronische leeromgeving Toledo. Camera's kan je uitlenen in de onderwijswerkplaats. Pc's kan je gebruiken in de computerklassen en de onderwijswerkplaats.
Leereenheid Taal
* Geerts, E. (2006). Communicatieve vaardigheden. Spreekvaardigheden. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
* Steevens, J.P. (2005). Spel correct. Praktisch naslagwerkje voor iedereen die foutloos wil leren schrijven. Brugge: Die Keure.
* Stijlwijzer op
http://toledo.khk.be
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
Leereenheid ICT
Tijdens de contacturen komen alle onderwerpen beperkt aan bod in instructie, hoorcollege en/of presentatie. Bij sommige onderdelen horen ondersteunende, gerichte opdrachten die je zelfstandig verwerkt buiten deze contacturen en die als doel hebben je de technische vaardigheden verder eigen te maken.
Leereenheid Taal
a) Combinatie van hoorcolleges en werkcolleges:
* hoorcollege
* werkcolleges: trainingssessies, presentaties
b) Interactief leren via leerplatform
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
- schriftelijk examen
- aan de computer
B. Omschrijving
Leereenheid ICT
Permanente evaluatie: 25 %
Examenperiode 1: Praktisch 25%
Examenperiode 3: Anders - Praktisch en taak
Leereenheid Taal
Permanente evaluatie: 25 %
Examenperiode 1: Praktisch examen spreekvaardigheden 25 %
Examenperiode 3: Anders - Praktisch en schirftelijk examen