Theor. en prakt. aspecten van de normale zwangerschap (2006-2007)

Dit vak vertrekt vanuit de fysiologie van de normale zwangerschap om zo te komen tot prenatale zorgverlening op maat. Het behelst zowel de theoretische fysiologische aspecten van zwangerschap en prenatale zorg als het aanleren van verloskundige vaardigheden. Ook de sociale wetgeving rond zwangerschap en geboorte en de prenatale diagnostiek komen aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
  • C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
  • C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
  • C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
  • C11 De vroedvrouw kan reflecteren over de eigen praktijk en de bijhorende persoonlijke belevingsaspecten. Zij is in staat deze reflecties actief te integreren in de permanente ontwikkeling van haar beroepsactiviteit.
  • C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
  • C16 De vroedvrouw kan overleggen en beschikt over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.
  • C17 De vroedvrouw is positief kritisch ingesteld om eigen handelen en dat van het team in vraag te stellen.
  • C18 De vroedvrouw kan zowel aan intra-, extra- als transmurale zorgverlening participeren.
Toelichting:
- De student kan de zwangere en haar partner op een professionele manier begeleiden en coachen. - De student heeft bijzondere aandacht voor het fysiologisch proces, zij kan deze beschermen, observeren, analyseren en het verdere verloop inschatten. - De student kan tijdig risico-zwangerschappen onderkennen en zal bij pathologisch verloop haar rol van coach/begeleider in samenwerking met de medische professie vervullen. - De student kan de nodige informatie en adviezen verstrekken m.b.t. het het ontstaan, het verloop en de bescherming van de zwangerschap. Verder kan ze het sociale aspect van de zwangerschap toelichten. Zij kent de beginselen rond prenatale diagnostiek.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

.Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Lippens, K. (2007). Theoretische en praktische aspecten van de normale zwangerschap. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar van de opleiding Bachelor in de Vroedkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Gezondheidszorg Lier. Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. (2006). Informatiebrochure: Wegwijs in ... werk en ouderschap. Brussel: FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
07280210
Code:
07280210
Vakcoördinator:
Kristien Lippens
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands