De relatie ik-ik: Via oefeningen en achtergrond werk je aan je zelfbeeld, zelfwaardering, zelfexpressie en zelfbepaling.
De relatie ik-jij: Via oefeningen en de theorie van de axenroos en de interactiecirkel sta je stil bij de sociale omgangsvormen tussen mensen.
De relatie ik-groep: Doorheen het jaar werk je aan de sfeer van de leergroep en het welbevinden van elk lid. De manier waarop jij in groep samenwerkt, wordt bespreekbaar gemaakt.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
03. Kritisch reflecteren
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
kritische zelfreflectie: inzicht in de eigen omgangsstijl en sociaal gedrag met behulp van een aantal instrumentenkaders
commmunicatie: kunnen en durven verwoorden; gesprekken voeren; relatiebekwaamheid uitbouwen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
samenwerken: bespreekbaar maken van de samenwerking binnen de leergroep; versoepelen, verfijnen en verruimen van de eigen sociale vaardigheden.