Nederlands vakdidactiek (2006-2007)

Didactische aspecten:
  • Analyse van de leerplannen eerste en tweede graad.
  • Overzicht van handboekenanalyse Nederlands.
  • Didactische aandachtspunten bij vakaspecten zoals toneel, jeugdliteratuur, spraakkunst, spelling, vaardigheden.
  • Aandacht voor werkvormen voor zelfstandig leren (o.a. hoekenwerk, begeleid zelfstandig leren)
  • Vraaggestuurde informatie naar aanleiding van stages.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:
Studenten kunnen vakdidactische ideeën voor de invulling en de aanpak van het vak Nederlands kritisch benaderen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en begeleider van leerprocessen
  • kan je goede lessen voor leerlingen secundair kan opstellen.
  • integreer je een persoonlijke aanpak bij de lesvoorbereidingen met het oog op betrokkenheid en welbevinden van de leerlingen.
  • benader je de voorgestelde aanpak van het handboek meer kritisch.
  • integreer je je didactisch functioneren in een ruimer kader (lessenreeksen, functioneren binnen een school,...).
  • maak je kennis met verschillende handboeken.
Als innovator
  • zoek je informatie over vernieuwende methodieken en integreer je waardevolle vernieuwingen.
Als lid van een schoolteam
  • kan je teamgericht werken.(bij groepsopdrachten)
Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • kan je informatie vinden over de didactiek van het vak.
  • volg je de onderwijsactualiteit op.
Als cultuurparticipant
  • wek je interesse bij leerlingen voor de Nederlandse taal en cultuur en de historische achtergrond ervan.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Basisprincipes didactiek voor lessen Nederlands (leerstof 1ste jaar)

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken en lectuur (zie boekenlijst).
  • Cursus van de docent.

C. Aanbevolen leermiddelen

Vakdidactische tijdschriften voor Nederlands.

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: Zelfstandig onderzoek van een vakaspect

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

100% PE op basis van één taak. Derde examenperiode: taak.
OA:
11261131
Code:
11261131
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands