Intercultureel onderwijs
De inhoud omvat volgende onderwerpen:
* de principes van intercultureel onderwijs (ICO)
Migranten en vluchtelingen
De inhoud omvat volgende onderwerpen:
* de multiculturele samenleving
* opvoeding in migrantenculturen
* de islam
* mechanismen van vooroordelen en discriminatie
* vluchtelingenkinderen en hun begeleiding in de school
* interculturele communicatie
* tweede taalverwerving
Kansarmoede
* De cirkel van de armoede en mogelijke wegen om deze te doorbreken.
* Onderwijs als sociale hefboom.
* Kenmerken van de kansarme subcultuur.
* Wegen naar een adequate aanpak in de school
Veldwerk
Ervaringen op het 'veld', te kiezen tussen: Voorlezen / spel aan huis, Taalvakantie, Huiswerkbegeleiding, Speel-o-theek begeleiding, Kinderwerking vierde wereld, Kinderwerking asielcentrum, Kinderbegeleiding in een vluchtelingengezin in samenwerking met het OCMW
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Als inhoudelijk expert
* ken je de principes van tweedetaalverwerving en bestaande materialen en methoden om tweede taalverwerving te ondersteunen.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
* kun ja anderstalige kleuters gepaste stimulansen bieden om Nederlands te leren.
Als opvoeder
* ben je op de hoogte van de sociale en culturele realiteiten van allochtone kinderen
* ben je je bewust van vooroordelen en beeldvorming die omtrent deze groepen leven en kun je er constructief mee omgaan.
Als partner van ouders
* ontwikkel je agogische inzichten en vaardigheden met betrekking tot het communiceren en samenwerking met allochtone ouders
Als cultuurparticipant
* ben je op de hoogte van de verschillende bevolkingsgroepen en culturen die in de Vlaamse scholen aanwezig zijn
* ontwikkel je een constructieve, kritische instelling t.a.v. de multiculturele samenleving.
Inhoud
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Intercultureel onderwijs
Je verwierf de pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attitudes van het eerste en het tweede jaar
Migranten en vluchtelingen
Er is geen voorkennis vereist.
Kansarmoede
Pedagogische en didactische inzichten, vaardigheden en attitudes van het eerste en het tweede jaar.
Veldwerk
Pedagogisch-didactische bekwaamheid verworven in de eerste twee opleidingsjaren.
Achtergrondinformatie uit de modules 'Migranten en vluchtelingen', 'Kansarmoede' en 'Zorgverbreding' zijn nuttig.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Intercultureel onderwijs
* 'Voorbij de kleuren' uitgave van StudioGlobo
* Notiities, brochures behorende bij de module
Migranten en vluchtelingen
* CEGO-publicatie 'Kleurig klashouden' (kopies)
* Notities en brochures van de module
Kansarmoede
* Modulebundel
* Verplichte lectuur: F. LAEVERS (e.a.), Omgaan met kansarmoede in de basisschool.
Veldwerk
Instrumenten van SOW, Buurtwerk
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving