De praktijkmodule is er op gericht je didactisch competent te maken voor de stage in het eerste leerjaar.
Uitgangspunt zijn gerichte observaties in de lagere school. In het opleidingsinstituut wordt daaropvolgend het geobserveerde besproken en worden didactische leervragen geformuleerd. In de docentgestuurde activiteiten komt de didactische component van de verschillende leergebieden aan bod. Tijdens student- en vraaggestuurde individuele contactmomenten wordt je bij de concrete voorbereiding van de stage begeleid.
A. Algemene competenties
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Het moduleboek dat je ontvangt bij het begin van de module bevat de nodige informatie.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- Andere: didactisch atelier, microteaching
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving