-Opbouw en configuratie van de hardware
-Basisinstructies: AND, OR, Set/Reset, Timers, Tellers, Vergelijkingsinstructies
-Fouten opsporen: Monitorfunctie en VAT (Variabelentabel)
-Getalformaten (binair, hexadecimaal, BCD, integer, floating point)
-Woordverwerking (rekenkundige bewerkingen, conversies, shiften, roteren, maskeren)
-Symboollijst
-Commentaar
-Gebruik van formele parameters
-Grafcet: lineaire grafcet, EN-vertakking, OF-vertakking
-Gebruik van aanloopbouwstenen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektrotechnische systemen.
- C02 Elektrotechnische systemen testen.
- C09 Zelfstandig elektrotechnische systemen installeren.
- C10 Zelfstandig elektrotechnische systemen in bedrijf stellen.
- C11 Elektrotechnische systemen operationeel houden.
Toelichting:
-De bachelor elektromechanica kan de werking van een PLC uitlegen.
-De bachelor elektromechanica kan de programmeersotfware vaardig gebruiken.
-De bachelor elektromechanica kan combinatorische en sequentiële problemen herkennen, schematiseren, en een werkend programma opstellen.
-De bachelor elektromechanica kan fouten in een programma opzoeken en verhelpen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: Diploma secundair onderwijs Studenten bezitten de volgende competenties: -Geen
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Cursus PLC (Ludo Cambré, Ward Vandermeulen, Frank Peeters)
Deel 1: Basiscursus
Deel 2: oefeningen
Deel 3: Grafcet
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving