Frans (2006-2007)

Klankleer: * lezen van fonetisch schrift * elementaire noties van de klankleer * specifieke problemen van Nederlandstaligen wat betreft de Franse uitspraak (contrastieve benadering) Woordenschat: * basiswoordenschat van het secundair onderwijs * uitbreiding van de dagelijkse woordenschat en de dagelijkse uitdrukkingen * woordenschatselectie uit authentiek taalmateriaal (zie cultuur) Spraakkunst: * opfrissen en verdiepen van de leerstof van het secundair onderwijs * andere onderwerpen in functie van de behoeften van de student en de eventuele lesonderwerpen * contrastieve en functionele benadering van de grammatica Cultuur: * onderwerpen aanleunend bij de actualiteit en/of de culturele achtergrond van de vreemde taal * interculturele verschillen en hun impact op de communicatie Literatuur: * lectuur van een drietal recente werken * cursorische lectuur van een roman

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om: * de basiskennis (spraakkkunst en woordenschat) grondig te beheersen en verder uit te diepen * aandacht te hebben voor de juiste uitspraak van de taal en specifieke uitspraakproblemen van leerlingen te identificeren en te remediëren * de nodige informatie ivm deze aspecten op te zoeken Als cultuurparticipant kan je en ben je bereid om: * inzicht in en kennis van de Franse cultuur en maatschappij in haar diverse aspecten te verwerven * kennis te maken met de Franse literatuur aan de hand van enkele boeken * de Franstalige actualiteit bij te houden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

* Elementaire kennis van woordenschat en grammatica, zoals je die verworven hebt in het secundair onderwijs. * Enige vertrouwdheid met het oefenen in de vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) in de vreemde taal.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

* artikels en teksten, collegenotities * De literatuurlijst wordt bij de aanvang van de cursus meegedeeld. * Handboeken, zie boekenlijst.

C. Aanbevolen leermiddelen

Franstalige gesproken en geschreven pers, films,...

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Schriftelijk en mondeling examen in januarie: 40% Schriftelijk en mondeling examen in juni: 50% Permanente evaluatie: 10%
OA:
11260400
Code:
11260400
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Frans