§1Didactiek: Oriëntatie op het E.G.O
Je verwerft inzicht in de basisprincipes van het E.G.O. en leert werken met de richtsnoeren voor goed onderwijs, m.b. welbevinden en betrokkenheid.
§1Ontwikkelingspsychologie
Je krijgt inzicht in het belang van een 'geïntegreerde ontwikkelingspsychologische kennis' voor je klaspraktijk.
Hiertoe bekijk je de ontwikkeling van het totale kind in fasen
* vanuit het standpunt van de identiteitsontwikkeling
* vanuit het standpunt van de kennisontwikkeling.
§1Visies op opvoeden
Je wordt aangezet om na te denken over opvoeding vanuit
* eigen ervaringen
* verschillende pedagogische stromingen.
Je staat stil bij verschillende opvoedingsmilieus.
§1Module reflecteren
Je leert op systematische wijze terug te blikken op je handelen.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om
-de visie van het Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) te begrijpen
-het groeiproces van de jonge mens te begrijpen
-leerlingen te observeren aan de hand van de betrokkenheidsschaal van het E.G.O.
-de verworven ontwikkelingspsychologische kennis aan te wenden in de pedagogisch-didactische praktijk met nadruk op de ontwikkeling van de puber
Als opvoeder ben je in staat om
-een eigen opvoedingsstijl en -visie te ontwikkelen
-een positief leefklimaat te creëren waarin je oog hebt voor het welbevinden van de kinderen
-de eigenheid van het individuele kind te respecteren
-door voorbeeldgedrag stimulerend op te treden i.f.v. de attitudeontwikkeling van kinderen
Als innovator en onderzoeker ben je in staat om
-het eigen functioneren te bevragen en bij te sturen
Als cultuurparticipant ben je in staat om
-actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
* onuitgegeven cursussen van de docent
* video's
* artikels uit pedagogische tijdschriften
* eigen notities
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving