Wat is een robot?
Studie van diverse robotconfiguraties. Voor- en nadelen.
- RRR, RRT, RTT, TTT
Opbouw van een industriële robot.
De kogelschroefaandrijving.
De rollende precisierechtgeleidingen.
- de kogelbus
- prismatische geleidingen
De harmonic drive reductor
De klassieke aandrijfcomponenten
De grijpers van een robot.
- opbouw
- wisselsystemen
Krachtsensoren
Visiesystemen
- product, Peripherie
- beeldverwerking
Lassen met een robot
- Lassensoren, lasproces
- Eisen gesteld aan de robot
Verfspuiten met een robot
Montage met een robot.
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Inzicht hebben in de nieuwste kennis van het vakgebied of delen ervan.
- C08 Het productieproces kunnen opstarten, verbeteren en bedrijfszeker maken.
Toelichting:
Studenten kunnen
- een industriële robot bedienen en programmeren.
- een ontwerp en analyse van een robotprogramma uitvoeren.
Studenten kennen
- de communicatie tussen de robot en de robotomgeving.
Studenten
- weten wat een robot is en kennen de mogelijkheden ervan
- weten en kennen de mogelijkheden van visiesystemen, krachtsensoren en robotgrijpers.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Ruimtelijk inzicht
Basiskennis mechanica en sterkteleer
Coördinatentransformaties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Vermeiren Jan, 2006, Cursus Robotica, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
Teksten op de J-schijf
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Mondeling met schriftelijke voorbereiding
Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen stellen.