In het tweede jaar wordt verder gewerkt aan je eigen muzikale vaardigheden. Dit omhelst
- verdere ontwikkeling van je eigen stem en uitbreiding van het liedrepertoire voor de basisschool
- verdere ontwikkeling van je instrumentaal spel als hulp bij je onderwijstaak
In de lessen didactiek komen volgende onderwerpen aan bod
- Het verkennen van de verschillende klankeigenschappen met aandacht voor toepassingen in het basisonderwijs
- Muziekbeluisteren
- Grafische notatie
- Meerstemmigheidsontwikkeling in het lager onderwijs
- Het gebruik van ritmische Orff instrumenten in complexere contexten
- Het gebruik van melodische Orff instrumenten in het lager onderwijs
- Het integreren van twee muzische domeinen binnen het vak muziek
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
Toelichting:
Om dit vak te volgen in het tweede jaar dien je de leerstof van het eerste jaar te beheersen
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: Leerplan muzische vorming (muzikale opvoeding)
B. Verplichte leermiddelen
Muzikale Opvoeding Eigen cursusmateriaal + Deelleerplan Muzikale opvoeding 1999
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- Andere: Monitoraten
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De leerstof wordt getoetst in een mondeling examen in de tweede zittijd. (juni) Dit examen bevat ;
- een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding voor het didactisch gedeelte
- een examen van de vaardigheden (zang + bespelen van een muziekinstrument)
Voor de studenten die dit nodig hebben worden er monitoraten ingericht.