Bewegingsopvoeding (2006-2007)

In elk van de volgende domeinen werk je aan je eigen vaardigheid, krijg je oefenstof aangeboden naar de lagere school toe en verwerf je de specifieke didactiek:
  • Zwemmen
  • Dans
  • Bewegingsexpressie
  • Strand -en duinspelen
  • Bewegingsintegratie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
De student kan: C1:
  • een gepast en aantrekkelijk bewegingsaanbod/-impulsen geven aan de kinderen rond volgende onderwerpen: zwemmen, dans -en bewegingsexpressie, strand -en duinspelen en bewegingsintegratie.
C2:
  • een veilige en aantrekkelijke bewegingssituaties aanbieden.
  • het zelfbeeld en het individueel welbevinden van de kinderen bevorderen.
  • aandacht besteden aan elementaire sociale vaardigheden.
C3:
  • zijn inzicht in de bewegingsontwikkeling bij kinderen toepassen in zinvolle bewegingsactiviteiten.
  • informatiebronnen raadplegen en zinvol gebruiken.
C4:
  • stimulerende, veilige bewegingsspelen en -situaties opbouwen rond volgende onderwerpen: zwemmen, dans -en bewegingsexpressie, strand -en duinspelen en bewegingsintegratie.
  • bewegingsactiviteiten zinvol plannen.
C5:
  • gegeven bewegingsactiviteit kritisch bevragen wat betreft inhoud, begeleiding en leereffect.
  • reflecties noteren en verbeteringsacties aangeven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student kan zwemmen.

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

  • Cursus van de lector.
  • Leerplan bewegingsopvoeding.
  • Deelleerplan bewegingsexpressie.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • bedrijfsbezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
11260850
Code:
11260850
Vakcoördinator:
Inge Van Gils
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands