OA GYNAECOLOGIE m.i.v. FARMACOLOGIE
Het gynaecologisch onderzoek
Afwijkende geslachtelijke ontwikkeling
Congenitale afwijkingen
Ovariële cyclus met stoornissen
Anticonceptie
Gynaecologische infecties en SOA
Goedaardige gynaecologische tumoren
Kwaadaardige gynaecologische tumoren
Pelvische pijn
Urine incontinentie en urogenitale prolaps
Seksuele problemen en dysfuncties
VERPLEEGKUNDIGE ASPEKTEN
Post operatieve wondzorg
Stomaverzorging
Bloedafname
Infusietherapie
Zorgen aan het urinestelsel
Pre en postoperatieve zorgen
Gynaecologische verpleging
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
- C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
- C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
- C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
- C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
- C07 De vroedvrouw is in staat de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog te detecteren en te analyseren. Hierbij aansluitend kan zij de nodige informatie geven zodat de cliënt tot een bewust geïnformeerde keuze komt omtrent de te volgen benaderingswijze. Deze keuze dient door de vroedvrouw respectvol te worden benaderd.
- C08 De vroedvrouw kan de cliënt de nodige vaardigheden aanleren zodat deze in staat is de gemaakte keuze optimaal te realiseren.
- C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
- C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
- C16 De vroedvrouw kan overleggen en beschikt over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.
Toelichting:
De student verwerft kennis over de gynaecologische pathologie die een direct gevolg heeft op het ontstaan of het verder verloop van de zwangerschap of partus.
De student verwerft kennis over en vaardigheden voor de zorg van de gynaecologische operatiepatiënt
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus van de docent
Boek : "Obstetrie en gynaecologie : de voortplanting van de mens" - druk 5 - Henneman, M
C. Aanbevolen leermiddelen
Boek: "Interne geneeskunde niveau 5" - De Jong, ea
Boek: "Chirurgie" - De Jong, ea
A. Types
- hoorcollege
- labo en werkcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- Andere: werken met simulatiepatiënten
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- praktische proef
B. Omschrijving