Maatschappelijke vorming (2006-2007)

Middels het systematisch opvolgen van het actualiteitsaanbod verwerf je een gevoeligheid ten aanzien van wat vandaag voor 'nieuws' doorgaat/moet doorgaan. Aan de hand van klasdiscussies krijg je oog voor diversiteit qua (opvattingen in een) klascontext en voor verschillende perspectieven van waaruit de 'feiten' kunnen benaderd en gekaderd worden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert slaag je er in om: -de belangrijkste actuele gebeurtenissen permanent op te volgen en om te gaan met de nodige basisterminologie -de belangrijkste politieke structuren en socio-culturele tendensen te analyseren. Als cultuurparticipant kan je: -een onderscheid maken tussen relevante en minder relevante nieuwsbronnen en mediakanalen; -je eigen rol als wereldburger adequaat beschrijven; -je actief engageren bij activiteiten die het belang van het onderwijs op het oog hebben.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

/

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: Actualiteitsmedia allerhande

B. Verplichte leermiddelen

Lectuur van kranten, tijdschriften, raadplegen van Internetsites, opvolgen van relevante radio- en tvuitzendingen. Referentiewebsite: 'www.actualiteit.org'.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • elektronisch leerplatform
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260322
Code:
11260322
Vakcoördinator:
Bart Staes
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands