Werken met SI-eenheden
Ontstaan van electriciteit, begrippen i.v.m. met spanning en stroom
Weerstanden: indeling, soorten, kleurcode, formules
Wet van Ohm + toepassingen
Formules voor oplossen van gemengde schakelingen
Begrippen i.v.m. transformatoren
De generator, elektrische motoren en hun toepassingen
Driefasenspanning: opwekking, driehoekkoppeling, sterkoppeling, arbeidsfactor
Indeling verbrandingsmotoren
Algemeen principe van een motor:tweeslag, vierslag
Werking en constructie van een verbrandingsmotor
Koeling – koelsystemen, smering - smeersystemen - oliën
In- en uitlaatsystemen, toevoer brandstof, brandstofsystemen: benzine, diesel, LPG
Verbranding en brandstoffen
Electrische installatie
Wankelmotoren
Berekeningen van meercilindermotoren betreffende arbeidsdiagram, vermogen, koppel, zuigersnelheid
Praktische bespreking aan de hand van demomateriaal: koelsystemen, smeersystemen, brandstofsystemen
Oefeningen op : wet van Ohm, wet van Faraday, wet van Pouillet, arbeid, vermogen en rendement
Gemengde schakelingen, Lampenschakelingen
Schakelen van elektrische motoren
Basisbegrippen elektrische binnenhuisinstallatie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten kunnen de begrippen spanning, stroom en weerstand formuleren,
De studenten kunnen de basisformules uit de elektriciteit toepassen,
De studenten begrijpen de Lorentzkracht en het induktie principe en kunnen dit toepassen op de transformator, de generator en de elektrische motor,
De studenten moeten de werking van de verschillende verbrandingsmotoren kunnen uitleggen.
De studenten moeten de constructie van de verbrandingsmotoren kunnen uitleggen.
De studenten moeten de verschillende systemen nodig voor het functioneren van een motor kunnen uitleggen.
De studenten moeten de verschillende onderdelen aan een motor herkennen + beschrijven.
De studenten moeten berekeningen kunnen uitvoeren betreffende de kwaliteit van een motor.
De studenten kunnen de klassieke lichtschakelingen opbouwen,
De studenten begrijpen de werking van eenvoudige relaisschakelingen en kunnen deze opbouwen,
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving