Ethiek (2006-2007)

Je leert het begrip ethiek juist omschrijven Je leert de belangengroepen kennen en ze binnen ethisch overleg aanduiden, Je leert groeien van een gehoorzaamheidsethiek naar een verantwoordelijkheidsethiek, Je lkan de drie grote taken van de ethiek plaatsen, Je krijgt zicht op argumentatieproces sen die mensen hanteren in ethisch overleg, Je leert het juiste panningsveld tussen cure care en cope zien, Je leert in de lessen beroepsethiek de relatie bespreken tussen mensbeeld en het ontstaan van patiëntenrechten,, Je leert vanuit de universele rechten van de mens begrippen zoals geweten en vrijheid te situeren, De beroepscodes voor verpleegkundigen kan je omschrijven en je kan zien hoe hierin de verantwoordelijkheid van de verpleegkundige wordt omschreven

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C06 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief.
  • C08 Verpleegproblemen identificeren en onderscheiden.
  • C17 Bereid zijn zich voortdurend bij te scholen en zich professioneel te ontwikkelen.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C21 Open staan voor diversiteit in de samenleving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Van de Wiele Magda , 2004, Ethiek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Lier , Rob Jordens, 2004 Beroepscodes, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Lier

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • discussieseminarie
  • Andere: casuïstiek

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07281081
Code:
07281081
Vakcoördinator:
Magda Van de Wiele
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands