Biologie uitdieping (2006-2007)

De inhoud bevat de volgende onderwerpen: Wetenschapspopularisering: Studenten krijgen de opdracht een bundel uit te werken om lln. van het S.O. te motiveren om te kiezen voor een wetenschappelijke richting. Er wordt zowel een bundel uitgewerkt voor de leerkracht als voor de leerlingen. Studenten van het tweede jaar krijgen ook de opdracht om iets praktisch uit te werken dat in de schoolomgeving kan geplaatst worden zodat lln. meer kansen hebben om organismen waar te nemen. ( voorbeeld: een beestentoren, woonplaats voor solitaire bijen, observatieplaats voor een mierenkolonie............)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om een gebied te exploreren en de specifieke begroeiing te koppelen aan de organismen die er vertoeven. Als organisator kan je opdrachten uitwerken die leerlingen boeien en uitdagen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Cursus ecologie kan als uitvalsbasis dienen om een beter inzicht te krijgen in de samenleving tussen organismen.

A. Type

  • handboek
  • Andere: tentoonstelling Natuurpunt Turnhout

B. Verplichte leermiddelen

- Cursus ecologie - Determinatietabellen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260980
Code:
11260980
Vakcoördinator:
Josée Van Eeckhoudt
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands