Goede gezondheidsvoorlichting gebeurt systematisch. Daarom gaat er extra aandacht uit naar de planning van gezondheidsvoorlichting voor groepen en individuele cliënten. De psychosociale invloeden op gezond en ongezond gedrag en de bijhorende interventies voor gezondheidsvoorlichting vormen de kern van deze onderwijsactiviteit.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
- C08 De vroedvrouw kan de cliënt de nodige vaardigheden aanleren zodat deze in staat is de gemaakte keuze optimaal te realiseren.
- C21 De vroedvrouw is competent om een project te organiseren in verband met gezondheid en welzijn.
Toelichting:
Studenten kunnen op een systematische wijze een gezondheidsvoorlichting plannen.
Studenten kunnen gedragsdeterminanten van gezond gedrag herkennen in vragenlijsten, interventies en gevalsbeschrijvingen.
Studenten kunnen aangepaste interventies voor gezondheidsvoorlichting voorstellen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Verdyck Marc, 2006. Gezondheidsvoorlichting. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 60p. Verdyck Marc, 2005. Werkboek gezondheidsvoorlichting. Niet gepubliceerde werkmap, KHKempen, Turnhout, 11p. Aanbevolen literatuur: Brug J. e.a. (2003) Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering. Een planmatige aanpak. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
De opdrachten en oefeningen op het schriftelijk examen gelijken op de opdrachten en oefeningen die in het werkboek vermeld staan.
Een kleiner aantal vragen peilen naar kennis en inzicht.