Spaans (2006-2007)

hf. 9 : Een nieuw product ontwikkelen en presenteren; plannen weergeven; tijdsaanduidingen; voorstellen doen; waardeoordeel uitspreken; product beschrijven: waarschijnlijkheid uitdrukken. - hf.10:Maatregelen nemen voor een bedrijf dat in een crisis verkeert; iets uit het verleden beoordelen; verplichting uitdrukken; het wel/niet eens zijn met; een opeenvolging aangeven. - hf.11: Het meest interessante reisaanbod voor een klant uitzoeken; woorden van een ander weergeven; zich verontschuldigen; iets motiveren; haast uitdrukken; reserveren. - hf.12: Voor een medestudent een baan vinden die overeenstemt met zijn/haar kwaliteiten; spreken over het verleden; begin en einde aangeven; tijdsaanduidingen in het verleden; opeenvolging aangeven; over de eigenschappen van iemand spreken. Beoogd eindniveau: CEFR A2.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
DUITS: Studenten kunnen: -zich in het Duits uitdrukken in alledaagse situaties -zich in het Duits uitdrukken in professionele situaties -communiceren in het Duits over specifiek logistieke onderwerpen -een Duitse tekst na lezing samenvatten in het Duits -telefoongesprekken privé en professioneel voeren in het Duits -fungeren in een interculturele context (België - Duitstalige landen) -mails schrijven in het Duits SPAANS: -Studenten kunnen vanuit een communicatieve opzet situaties creëren waarin een zo realistisch mogelijke zakelijke communicatie kan plaatsvinden. -Studenten verwerven een basislexicon, gericht op een zakelijke context. -Studenten verwerven inzicht in en leren toepassen van de basisgrammatica en bijbehorende structuren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

DUITS: Studenten die hun tweede jaar in deze richting succesvol beëindigd hebben worden toegelaten tot deze cursus. Internationale studenten moeten een gevorderdenniveau behaald hebben in Duits en toestemming vragen aan het departementshoofd om toegelaten te worden tot de cursus. SPAANS: Studenten die hun tweede jaar in deze richting succesvol beëindigd hebben worden toegelaten tot deze cursus. Internationale studenten moeten een gevorderdenniveau behaald hebben in Spaans en toestemming vragen aan het departementshoofd om toegelaten te worden tot de cursus.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

DUITS: ESSERS, J. 2004 , Duitse Oefenspraakkunst, Geel, Campinia Media. HERING, A. 2001, Geschäftskommunikation, Schreiben und Telefonieren, Ismaning, MATUSSEK, M. Max Hueber Verlag. MIEBS, U. 2000, Kontakt Deutsch, Deutsch für berufliche Situationen, Berlin, Langenscheidt. VEHORIRTA, L SPAANS: GONZALEZ,M e.a. Colegas 1 tekstboek 1e druk 2000 Intertaal, Amsterdam/Antwerpen ISBN 90 5451 2830 © originele uitgave Socios1 S.L. Barcelona, 1999 GONZALEZ,M e.a. Colegas 1 werkboek 1e druk 2000 Intertaal, Amsterdam/Antwerpen ISBN 90 5451 2857 © originele uitgave Socios1 S.L. Barcelona, 1999

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
02243220
Code:
02243220
Vakcoördinator:
Piet Lambrecht
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Spaans