Basisverpleegkunde (2006-2007)

Bij de kennis en vaardigheden waarin sociale vaardigheden geïntergreerd zijn komen vervolgens aan bod: Opname en ontslag Geneeskundig onderzoek Rusten en slapen Hygiënische zorgen Vitale parameters Voeding Uitscheiding Geneesmiddelen Inspuitingen wondzorg Manutentie Decubitus

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
  • C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
  • C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
  • C18 De vroedvrouw kan zowel aan intra-, extra- als transmurale zorgverlening participeren.
Toelichting:
De student toont bereidheid om de beroepsspecifieke attituden te ontwikkelen. De student bouwt een professionele relatie op vanuit een holistische mensvisie. De student bouwt intraprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen. De student bouwt interprofessionele relaties op en werkt samen in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen. De student analyseert kritisch verpleegkundige handelingen en past ze aan aan nieuwe inzichten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • handboek
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursus van de docent ( niet gepubliceerde cursus) Boek :Vermaat,J;H.. (2001) Rekenen in de gezondheidszorg . Houten/Diegem, Bohn Stafleu Van Loghum, 151p Boek : Manutentie in de gezondheidszorg . Gent : Academia Press.

C. Aanbevolen leermiddelen

  • audiovisueel materiaal
  • Stappenplannen en checklists

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege
  • Andere: Vaardigheidsonderwijs en simulatiepatiënten

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
07280020
Code:
07280020
Vakcoördinator:
Kaatje Keppens
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands