Nederlands (2006-2007)

Taalbeschouwing: Beginselen van spraakkunst: samengestelde zinnen en constituenten. Literatuur: Taal in haar meest creatieve vorm ontdekken en leren waarderen. Nederlandse jeugdromans en toneelstukken voor jongeren.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Bij spraakkunst staat denk- en redeneervaardigheid centraal. Studenten ervaren dat ze zelf een aanpak en leermethode moeten voorzien om hun vaardigheid van zinsanalyse op niveau te krijgen. Dit is een basis voor levenslang leren. Bij literatuur leren studenten kritisch nadenken over teksten en mogelijke interpretaties en leren ze hierover van gedachten te wisselen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Door toneelvoorstellingen te bekijken en te bespreken maken we deze kunstvorm mogelijk toegankelijk voor een groter publiek.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker op het vlak van jeugdliteratuur :
  • kan je goede jeugdromans te selecteren voor je toekomstige leerlingen. literatuurtechnische aspecten van een jeugdroman herkennen en benoemen.
  • kan je creatieve werkvormen rond jeugdliteratuur bedenken.
  • voor- en naverwerkingen van voorstellingen te maken, ook met expressieve elementen.
Als inhoudelijk expert en onderzoeker op het vlak van taalbeschouwing
  • ken je de begrippen rond samengestelde zinnen en zinsdeelstukken, spelling en kan je ze toepassen.
  • heb je de vaardigheid om taal te exploreren.
  • geef je blijk van aandacht voor talige correctheid bij spreken en schrijven en voor communicatieve efficiĆ«ntie. (attitude)
Als cultuurparticipant
  • volg je de actualiteit i.v.m. de Nederlandse taal en cultuur op en integreer je ze in lessen.
  • toon je interesse voor de Nederlandse taal en cultuur en de historische achtergrond ervan
  • neem je deel aan toneelvoorstellingen.
Als lid van een schoolteam
  • kan je teamgericht werken bij groepsopdrachten.
Als lid van de onderwijsgemeenschap
  • kan je informatie vinden over aspecten van het vak Nederlands.
  • volg je de onderwijsactualiteit op.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Zinsdelen en hun functie; woordleer (secundair en 1ste jaar BASO Nederlands )
  • Literaire begrippen (secundair en 1ste jaar BASO Nederlands )
  • Basis schrijf- en spreekvaardigheid met verzorgde uitspraak en goede spelling.

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

  • Studieboeken en lectuur (zie boekenlijst).
  • Cursussen van de docent.
    • Rita Van Elsen, 2006, 'Toneel, de code doorbroken', niet gepubliceerde cursus, KHK Vorselaar.
    • Rita Van Elsen, 2006, 'Spraakkunst: de zinsdelen', niet gepubliceerde cursus, KHK Vorselaar.
    • Rita Van Elsen, 2006, 'Spraakkunst: de samengestelde zin', niet gepubliceerde cursus, KHK Vorselaar.
  • Toneelbezoek en Traject i.s.m. 'Kunst-in-zicht' Turnhout.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

  • Eerste examenperiode: 45 % schriftelijk examen
  • Tweede examenperiode: 45 % schriftelijk examen
  • PE : 10 % Taak
  • Derde examenperiode: schriftelijk examen, taak.
OA:
11261130
Code:
11261130
Vakcoördinator:
Rita Van Elsen
Semester:
1+2
Studiepunten:
7
Onderwijstaal:
Nederlands