Communicatievaardigheden (2006-2007)

Vertrekkende vanuit jouw zelfbeeld bekijken wij hoe jij communiceert ten aanzien van patiënten. Je leert algemene technieken die belangrijker zijn bij het voeren van een gesprek zoals: luisteren, vragen stellen, non-verbale communicatie. Je leert nauwkeurig het menselijk gedrag waarnemen, observeren en interpreteren .

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De voedings- en dieetkundige heeft een professionele houding.
  • C03 De voedings- en dieetkundige begeleidt op adequate wijze verandering van voedingsgedrag om gezondheid te helpen bevorderen.
  • C06 De voedings -en dieetkundige communiceert correcte wetenschappelijke informatie, ideeën en oplossingen m.b.t. voeding naar alle belanghebbenden (informatieverstrekker).
  • C07 De voedings- en dieetkundige draagt mee verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en het beheer van de voedselverstrekking.
  • C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
- Studenten kunnen basistechnieken die nodig zijn voor het voeren van een gesprek gepast toepassen, vragen stellen, luisteren, empathisch reageren - Studenten kunnen hun inzicht in het communicatieproces op een juiste manier toepassen - Studenten kunnen een vertrouwensrelatie opbouwen met een cliënt. - Studenten kunnen gepast feedback geven en ontvangen en assertief reageren ten aanzien van cliënten. - Studenten kunnen de axioma's van Watzlawick herkennen in realistische communicatieprocessen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Liesbet De Bot, 2004,Psychologie, Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen Van Meer, J. en Neijenhof, J. , 2001, Elementaire sociale vaardigheden, Bohn, Stafleu van Loghum

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • praktische proef

B. Omschrijving

Opdracht Per groepje van drie maak je 1 video-opname van een rollenspel Deze video-opname wordt kritisch geanalyseerd. Eén student leeft zich in in de rol van een patiënt. Eén student neemt de rol van diëtist op zich, de derde is cameraman. Je past in het gesprek met de patiënt op een goede manier de principes van actief luisteren, herhalen, samenvatten, parafraseren, vragen stellen, en reflecteren van gevoelens,....in. Je probeert in de mate van het mogelijke alle hoofdstukken uit de cursus aan bod te laten komen.
OA:
06022630
Code:
06022630
Vakcoördinator:
Liesbet De Bot
Semester:
2
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands