In een eerste deel van de cursus dynamische biochemie worden de verschillende aspecten die bij biochemische reacties belangrijk zijn afzonderlijk uitgediept. Zo komen de enzymkinetiek, de inhibitiemodellen, de co-enzymen en cofactoren, de energetische aspecten en de belangrijke redoxsystemen aan bod. Als sluitstuk van dit hoofdstuk wordt de ademhaling en de oxydatieve fosforylatie bestudeerd.
In een tweede deel worden de belangrijkste katabole en anabole reactiewegen (pathways) bestudeerd. Bij de katabole reactiewegen komen de glycolyse, de citroenzuurcylus, het vetmetabolisme en het eiwitmetabolisme aan bod. Bij de anabole reactiewegen wordt de biosynthese van koolhydraten, vetzuren en aminozuren toegelicht.
In een afzonderlijk deel wordt aandacht besteed aan aan celculturen en cellijnen zodat de principes die toegepast worden in in vitro technieken bekend zijn.
In een laatste deel wordt de fermentatietechnologie in de biochemische industrie bestudeerd. Eerst worden een aantal principes van biochemische procesvoering bekeken en daarna volgen concrete voorbeelden uit de groene, rode en witte biotechnologie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
- C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
- C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
- C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
- C07 De chemist is in staat om reactieschema's en bijhorende reactiemechanismen voor een (deel)syntheseproces uit te schrijven, de synthese uit te voeren en te optimaliseren om producten aan te maken met de vereiste specificaties.
Toelichting:
Basis competenties
De student kan de verschillende aspecten die belangrijk zijn bij biochemische reacties opsommen, verduidelijken en toepassen bij het uitwerken van biochemische reactiewegen.
De student kan de Michaelis-Menten kinetiek toepassen en kan bij inhibitie de inhibitievorm herkennen.
De student kan de belangrijkste biochemische katabole en anabole reactiewegen schematisch weergeven en verduidelijken. Ook de samenhang en de aansluitmogelijkheden van de pathways kan de student aangeven.
De student kent de basisprincipes en technieken die gebruikt worden bij opzetten van cellijnen en het gebruik ervan in in vitro experimenten.
De student kan de aangeleerde basisprincipes van biochemische procesvoering (batch, FED batch, continu / CSTR, propstroom, ...) beschrijven. Hij kan ook bij industriële activiteiten in de verschillende biochemische subsectoren deze principes herkennen, toelichten en voor- en nadelen opsommen.
Extra competenties
De student kan nieuwe processchema's begrijpen en eenvoudige berekeningen uitvoeren wat betreft de kinetische aspecten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- Van Rumst, M (2006). Dynamische biochemie. Onuitgegeven nota's bij de onderwijsactiviteit Dynamische biochemie van het derde jaar Chemie, afstudeerrichting Biochemie. Katholieke Hogeschool Kempen, Departement G&C, Geel.
- Powerpointpresentaties bij de cursus (beschikbaar op toledo)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Tijdens de hoorcolleges wordt de leerstof systematisch aangebracht maar is er ook zeker voldoende aandacht voor vragen en opmerkingen.
Powerpointpresentaties ondersteunen de theorielessen en geven naast de lesstructuur ook een grote hoeveelheid extra informatie weer die de les ondersteunen.
Een vakoverschrijdend groepswerk wordt in groepjes uitgewerkt. Het thema bevat aspecten van dynamische biochemie, ecotoxicologie en voedselveiligheid, voedingschemie en voedingswarenanalyse. Als resultaat van het groepswerk wordt een PowerPointpresentatie gemaakt die aan de andere groepen en begeleidende docenten wordt voorgesteld.
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
In het schriftelijk examen komt een variatie aan vraagvormen aan bod: definities formuleren en illustreren met voorbeelden, uitspraken evalueren op hun juistheid, meerkeuzevragen, open vragen naar principes, technische uitvoering, voor- en nadelen en toepassingen van de technieken, vragen naar verbanden tussen technieken, rekenvragen.
Eén bepaald hoofdstuk (vb. biochemische metabole wegen ) wordt mondeling geëvalueerd en de rest schriftelijk.
Het vakoverschrijdend groepswerk wordt beoordeeld via permannente evaluatie en telt voor 10% van de punten mee.
Tijdens de contacturen krijgen de studenten steeds de gelegenheid tot het stellen van vragen. Buiten de lesuren of per mail kunnen ook steeds vragen gesteld worden.
De powerpointpresentaties bij de lessen worden ter beschikking gesteld op Toledo.