- Algemeen:
Lezergericht leren schrijven in het Engels, in een aan de situatie aangepaste stijl, met oog voor het onderscheid tussen formele en informele taalregisters.
- Specifiek:
Correcte lay-out van brief, mail, fax presenteren.
Via documenten de basis van ‘zaken doen’ begrijpen, d.i. in chronologische orde prijsaanvraag, offerte, bestelling, bevestiging, transport- en leveringsdocumenten, verzekering, facturen, klachtenbrief en antwoord op klachtenbrief, goodwillbrief leren schrijven.
‘In-company’ communicatie leren schrijven: memo’s.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
- C02 Zijn/haar werk en de daartoe benodigde competenties managen.
- C03 De gepaste ICT-tools gebruiken.
- C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.
Toelichting:
-Studenten begrijpen de chronologie van de zakelijke correspondentie (achtereenvolgens vraag om inlichtingen, prijsaanvraag, reactie op aanvraag, bestelling, verzending, betaling, klacht, antwoord op klacht, verzekering)
-Studenten kunnen, vertrekkend van een kladje, een telefoongesprek enz., een Engelse zakenbrief, fax, mail, memo schrijven.
-Studenten kennen het onderscheid tussen formele en informele stijl in brieven, mails en memo’s, en kunnen de juiste keuze maken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis Engels (woordenschat, grammatica, schrijf- en leesvaardigheid) zoals verworven in het eerste jaar.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- A. Ashley, Oxford Handbook of Commercial Correspondence. Oxford, OUP, 2003.
- E. Hermans e.a., Commercial Correspondence ad Communication. Workbook. Sixth edition, Kapellen, Pelckmans, 1998.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving