Communicatiemodel: schema van Jacobson: zender - boodschap - ontvanger.
Zelfbeeld Axioma's van Watzlawick luisteren vragen stellen non-verbale communicatie feedback geven assertiviteit observeren-rapporteren-interpreteren
A. Algemene competenties
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
- C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
- C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
- C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
Toelichting:
-Jij leert de axioma's van Watzlawick herkennen in realistische communicatieprocessen
-Jij leert een aantal elementen uit de menselijke communicatie toepassen: vragen stellen, luisteren, empathisch reageren,..
-Je kan assertief reageren en gepast feedback geven en ontvangen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België.
Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs.
Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Oorts, Evi, 2006, Sociale vaardigheden, Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen.
C. Aanbevolen leermiddelen
Van Meer J. en Neijenhof,J,2001, Elemantaire sociale vaardigheden, Bohn, Stafleu van Loghum
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving