1. Klankleer - lezen en schrijven (woord niveau) van fonetisch schrift - kennis maken met elementaire noties van klankleer - trainen van specifieke Engelse klanken (contrastieve benadering)
2. Woordenschat - actief beheersen van basiswoordenschat van het secundair onderwijs (zelfstudiepakket ) - uitbreiding van deze woordenschat vanuit specifieke thema's en authentiek materiaal
3.Spraakkunst - opfrissen en verdiepen van de leerstof van het secundair onderwijs - aanvullende onderwerpen in functie van de noden van de student en eventuele lesopdrachten
4.Cultuur - in het eerste jaar focus op "British Isles" - ontdekken van interculturele verschillen en hun impact op de communicatie
5.Literatuur - inleiding op het analyseren van literaire werken (aanpak en methode) - kennismaking met enkele klinkende namen uit de Britse literatuur - grondige klassikale studie van een Britse roman/toneelstuk - individuele analyse van twee werken uit de opgegeven literatuurlijst (zie website)
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben in in staat om
* je basiskennis qua WOORDENSCHAT zelfstandig op te bouwen en te testen.
* de elementaire GRAMMATICA te herhalen en eventueel te verdiepen. * de opgedane kennis actief te gebruiken in zowel schriftelijke als mondelinge opdrachten: speaking and writing SKILLS
* je UITSPRAAK te verfijnen en bij te sturen indien nodig.
* met behulp van PHONETIC symbols correcte uitspraak na te streven. Als cultuurparticipant ben je bereid om/ kan je
* op zoek gaan naar mogelijke methodes om literatuur in het onderwijs te benaderen en te analyseren.
* werken uit de Engelstalige literatuur te lezen en - zowel zelfstandig als in groepsverband - kritisch te analyseren.
* kennismaken met en inzicht verwerven in de Angelsaksische cultuur.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Enige kennis van elementaire basis-woordenschat en grammatica is wenselijk. De liefde voor de taal en de bereidheid je te trainen in de vier vaardigheden (spreken, luisteren, lezen en schrijven) verhogen je kans op slagen.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- Andere: eigen website
B. Verplichte leermiddelen
- handboeken: zie handboekenlijst
- cursus lector per vakonderdeel en collegenotities
- eigen website: "The English Corner": http://www.lerarenopleidingvorselaar.be/docenten/jevalo/
- literatuurlijst: zie website
- bibliotheek / "The Globe" en vakbibliotheek D207-
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
- discussieseminarie
- projectwerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving