§1Didactiek
§2Ervaringsgericht zorgbreed onderwijs
Uitdiepen van het ervaringsgericht zorgbreed onderwijs:
* leerlingenbegeleiding
* differentiatie op klasniveau
§2Evalueren
Je leert een betrouwbare en valide toets op te stellen en te analyseren in functie van remediëring achteraf.
§2B.S.O. en BuSO
Je wordt vertrouwd gemaakt met de structuur van het B.S.O. en BuSO. Je leert de eigenheid van de respectievelijke doelgroepen kennen.
§1Actualiteit
Je verwerft inzicht in het onderwijsbeleid aan de hand van het onderwijsblad 'Klasse'
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
De werkvormen en opdrachten dagen je uit om je ideeën te communiceren aan de medestudenten en de docent.
Ook leer je verbanden zien tussen inhouden en kritisch omgaan met gegeven informatie.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
In functie van een groepsopdracht ben je in staat om in groep samen te werken aan eenzelfde eindproduct. Je deelt de verantwoordelijkheid voor het proces en het product.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om :
vanuit je kennis van het Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) een zorgbreed aanbod op klasniveau te doen; producten en processen van leerlingen te evalueren; adequaat om te gaan met kinderen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden; leerlingen te begeleiden bij hun leerproces; je aanbod aan te passen aan de specificiteit van het B.S.O.; de specificiteit van het BuSO te begrijpen.
Als opvoeder ben je in staat om:
een positief leefklimaat te creëren waarin je oog hebt voor de specifieke pedagogische vraag van alle kinderen.
Als innovator en onderzoeker vergroot je je reflectievermogen en ben je in staat om op zelfstandige manier een zelfgekozen thema ivm sociaal-emotionele problemen te onderzoeken
Als organisator ben je in staat om in groep een hoekenwerk uit te werken voor de eerste graad van het secundair onderwijs.
Als lid van een schoolteam ben je in staat om in groep opdrachten uit te voeren en de eigen pedagogisch-didactische aanpak te bespreken.
Als cultuurparticipant ben je in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Grondige beheersing van de leerinhouden van het eerste jaar van de opleiding. Hierbij is vooral het ervaringsgericht werken met het oog op de stages van belang.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
onuitgegeven cursussen van de docent; eigen notities; video's; artikels uit (pedagogische) tijdschriften; onderwijsblad 'Klasse'
Dochy, F., Schelfout, W. & Janssens S.(Red.) (2003). Anders evalueren. Assessment in de onderwijspraktijk.
Cego-cahier. Differentiatie in de klas. Omgaan met verschillen.(2005)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving