Wiskunde 1 (2006-2007)

De vijf leerdomeinen van het nieuwe leerplan wiskunde voor het lager onderwijs zijn de ankerpunten van de cursus wiskunde. Sommige onderdelen worden uitgediept en/of aangevuld met extra achtergrond informatie. In het eerste jaar komen aan bod:(1) Getallenkennis: hoeveelheden, tellen, natuurlijke getallen, negatieve getallen, delers en veelvouden, andere talstelsels. (2) Bewerkingen: van situaties naar bewerkingen en omgekeerd, inzicht in de relaties tussen en de eigenschappen van de bewerkingen, hoofdrekenen, rekenen met natuurlijke en gehele getallen. (3) Meten en metend rekenen: vergelijken zonder maateenheid te gebruiken, meten met natuurlijke maateenheden, meten en metend rekenen met standaardmaateenheden, toepassingen. (4) Meetkunde: ruimtelijke oriƫntatie, vormleer, meetkundige relaties, toepassingen. (5) Didactiek: deze wordt verweven tussen de inhouden van het leerplan, ook wordt aandacht besteed aan, de wiskundige activiteit in het basisonderwijs en het didactisch organiseren van het wiskundeonderwijs. Betekenisvolle situaties voor de leerlingen vormen een vertrekpunt in het realistisch rekenen.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
- Studenten kunnen, als inhoudelijk expert, de leerinhouden die hierboven vermeld staan beheersen en toepassen. - Studenten kunnen, als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen, over voldoende achtergrondkennis rond deze leerinhouden beschikken en kunnen deze volgens de huidige didactische klemtonen vertalen naar de basisschool.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen: - geen Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd: - geen Studenten bezitten de volgende competenties: - een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school (basiskennis wiskunde), in staat zijn om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. - een logisch denkvermogen om wiskunde in dagelijkse situaties toe te passen. - wiskundige inzichten en vaardigheden op het niveau van het eind van de tweede graad (vierde jaar) van het algemeen of technisch secundair onderwijs bezitten.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Czekaj R., 2004, Wiskunde 1 ILLO, Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel.- Vlaams Verbond van het Katholiek Basisonderwijs, 1998, Wiskunde leerplan,CRKLKO. - Dewinne P., Friant L., 1995, Wiskundig lexicon, Standaard uitgeverij Antwerpen.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
10250090
Code:
10250090
Vakcoördinator:
Sabine Vranckx
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands