Praktijkmodule stage 2de graad (OM) (2006-2007)

Deze praktijkmodule is erop gericht je didactisch competent te maken voor de stage van de tweede graad. Uitgangspunt zijn gerichte observaties in de lagere school. In het opleidingsinstituut wordt het geobserveerde besproken en worden didactische leervragen geformuleerd. In de docentgestuurde activiteiten komt de didactische component van de verschillende leergebieden aan bod. Tijdens student- en vraaggestuurde individuele contactmomenten word je bij de concrete voorbereiding van de stage begeleid. Doel en inhoud van de module: zie moduleboek dat bij het begin van de module aan de studenten wordt bezorgd

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Tijdens deze module werk je aan volgende competenties die je dient te ontwikkelen tijdens je stage: C1: * Beginsituatie van de kinderen achterhalen * Doelstellingen kiezen en formuleren * Leerinhouden/leerervaringen selecteren, structureren en vertalen in een onderwijsaanbod * aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen * krachtige onderwijsleeromgeving realiseren C2: * In overleg een positief leefklimaat creëren voor kinderen in de leerlingengroep en op school * De emancipatie van de kinderen bevorderen C3: * Basiskennis beheersen en recente evoluties ivm inhouden en vaardigheden uit de leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's volgen * het eigen aanbod situeren en integreren in het geheel van het onderwijsaanbod C4: * Een gestructureerd, stimulerende en werkbare leefruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van kinderen * Een soepel en efficiënt les- en/of dagverloop creëren C5: * Het eigen functioneren bevragen en bijsturen. C7: * Binnen het schoolteam overleggen over een taakverdeling, deze naleven en samenwerken

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Voor alle professionele bachelors of masters geldt: * het beheersen van de algemene competenties als denk- en redeneervaardigheid, het verwerven en verwerken van informatie, het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken, creativiteit, het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken, het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken en een ingesteldheid tot levenslang leren * het beheersen van algemene beroepsgerichte competenties als teamgericht kunnen werken, oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën en het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk * het beheersen van beroepsspecifieke competenties op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar is behaald voor die specifieke professionele bachelor- of masteropleiding die reeds voltooid werd

A. Type

  • Andere: moduleboek

B. Verplichte leermiddelen

Indien specifieke leermiddelen nodig zijn, wordt dit door de moduleverantwoordelijke in het begin van de module meegedeeld.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • Andere: didactisch atelier

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

100% permanente evaluatie
OA:
11267831
Code:
11267831
Vakcoördinator:
Leen Thijs
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands