- Waarom veiligheid? Begrippen, arbeidsongevallen, statistieken, ...
- Veiligheidswetgeving? Overzicht, historiek, ARAB-Codex, Veiligheidsorganen, Preventie op het werk, keurmerken, aansprakelijkheid, ...
- Risico-bepaling? Begrippen, indeling, definities, beoordeling, gevolgen, methoden ( risicoboom, taakanalyse, ...)
- Gevaarlijke producten? Symbolen, voorzorgsmaatregelen, vergunningen, gevaarssymbolen, ...
- Persoonlijke beschermingsmiddelen? Wanneer, gebruik, mogelijkheden, stralingsgevaar...
- Ergonomie
- Signalisatie
- Besloten ruimten
- Veiligheid tijdens het lassen
- Veiligheid bij hijsen, tillen en dragen
- Geluid en trillingen
- Bedrijfsnoodplannen
- Bevorderen van veilig werken
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De bachelor in elektrotechniek kan de veiligheidsreglementering voor een bedrijfsactiviteit opstellen. Hij kan het praktisch probleem structureren en de probleemsituatie na onderzoeken en mogelijke correctie verbeteren
- De bachelor in elektrotechniek kan risicoanalyses uitleggen
- De bachelor in elektrotechniek kan het gebruik van beschermingsmiddelen, voorzorgsmaatregelen, noodplannen en vergunningen beoordelen, kritisch onderzoeken en verantwoorden.
- De bachelor in elektrotechniek kan via het behalen van het VOL-VCA attest keuzes om de veiligheid te bevorderen verantwoorden en uitleggen.
- De bachelor in elektrotechniek kan uitleggen waarom bepaalde situaties en machines niet toelaatbaar zijn in een industriƫle omgeving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Diploma secundair onderwijs
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Veiligheid voor operationeel leidinggevenden ( ISBN 90-6625-029-1 ) Provinciaal veiligheidsinstituut Presentaties ( via Toledo ) : M. Peetermans Vragenlijsten : Veiligheidsinstituut
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving