Dienstenmarketing (2006-2007)

In deze cursus beklemtonen we het belang van de dienstensector in onze economie. Aan de hand van basiskenmerken gaan we na wat het verschil is tussen een dienstverlener en productieonderneming. Je leert dat kwaliteit en personeel belangrijke tools zijn om aan marketing te doen. Het is de taak van de marketingmanager om vraag en capaciteit op elkaar af te stemmen. We bekijken de rol van de klant die op een actieve manier een belangrijke bijdrage kan leveren tot het marketingmanagement van een dienstverlenend bedrijf.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
- de marketing mix elementen van een dienstverlenend bedrijf kunnen toepassen op een logistieke dienstverlener - het kwaliteitsbeleid van een dienstverlenende onderneming kunnen analyseren - managementvraagstukken i.v.m. capaciteitsproblemen kunnen definiƫren en oplossen- statistische informatie kunnen opzoeken en interpreteren -

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die geslaagd zijn in het tweede jaar logistiek management mogen deze cursus volgen.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

VAN DER AA, W. Management van dienstverlenende bedrijven, 175 blz., laatste versie Schoonhoven, Nederland, Academic Service. ELFRING, T.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

OA:
02241500
Code:
02241500
Vakcoördinator:
Ria BeliĆ«n
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands