Naar aanleiding van een aantal prominente nieuwsitems leer je informatiekanalen kritisch evalueren. Je krijgt oog voor factoren van sociaal-politieke bewustwording. Door het systematisch volgen van het nieuws én door bewustwording van geopolitieke macroprocessen, slaag je er in om maatschappelijk-relevante thema's te situeren in historisch-kritisch perspectief. Je wordt gestimuleerd om complexe problematieken vertaalbaar te maken naar de leefwereld van beroepsleerlingen
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C07 Lid van schoolteam.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan je:
-op het spoor komen van kenmerken die inspelen op de kwaliteiten van BSO-leerlingen
Als opvoeder slaag je er in om:
-het belang van actuele maatschappelijke ontwikkelingen voor het onderwijs in te zien.
Als inhoudelijke expert ben je in staat om:
-het proces van nieuwsvorming en de diverse belangen hierbij in rekening te brengen.
-een onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken waardoor bos en bomen binnen actualiteitslandschap beter onderscheiden kunnen worden.
Als lid van het schoolteam kan je:
-samenwerken in klasverband als voorbereiding op teamwork op school.
Als cultuurparticipant lukt het je om:
-je eigen rol als wereldburger te omschrijven en kritisch te bevragen;
-je actief te engageren bij activiteiten in het belang van het onderwijs in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We verwachten een brede achtergrondkennis en interesse. Je bent gevoelig voor wat er in de wereld gebeurt. De hoofdlijnen van de actualiteit zijn je niet onbekend. Je neemt af en toe een krant of tijdschrift ter hand. We vragen van je ook een positieve houding t.a.v. het beroepsonderwijs en de BSO-leerlingen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Actualiteitsbronnen allerhande, ook elektronische media. Referentiewebsite:
www.actualiteit.org. Combinatie met recente publicatie in boek- of artikelvorm.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving