Frans (2006-2007)

Basisgrammatica van de lagere school, met beperkte uitdieping: le verbe; l'article; les adjectifs qualificatifs; le substantif (genre, féminin, pluriel); la négation; la question; l'adverbe; les possessifs; les démonstratifs; les prépositions; "tout"; les pronoms personnels; les numéraux Basiswoordenschat van de lagere school: de woordenschat van het leerplan taalopvoeding Frans Actuele teksten met beperkte woordenschatuitbreiding Vakdidactiek Frans: * de algemene principes van de vakdidactiek aan de hand van het leerplan taalopvoeding Frans * concrete aanpak van een les vocabulaire, grammaire, texte, compétences * communicatieve vaardigheidstraining

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
Als inhoudelijk expert en onderzoeker ben je in staat om: op het vlak van grammatica: * de basisgrammatica van de lagere school grondig te beheersen * deze grammatica goed te structureren, leerinhouden en oefeningen te selecteren, met het oog op de klaspraktijk op het vlak van woordenschat: * de basiswoordenschat van de lagere school grondig te beheersen * deze woordenschat goed aan te brengen, met aandacht voor de verschillen met de moedertaal, voor de uitspraak, voor de moeilijkheden wat betreft de spelling. op het vlak van de vaardigheden: * korte actuele Franstalige teksten te lezen en na te vertellen, hierover vragen te stellen en op te lossen * mondelinge taalvaardigheid in te oefenen * je basiswoordenschat uit te breiden Als opvoeder en begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen ben je in staat om: * een degelijke les Frans uit te werken, in al z'n deelaspecten (vocabulaire, grammaire, texte, compétences) * voldoende oog te hebben voor het communicatieve aspect in de lessen Frans * kritisch te reflecteren over de aanpak van een les Frans * het leerplan taalopvoeding Frans te analyseren en op een efficiënte manier te hanteren

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

* elementaire kennis van woordenschat en grammatica, zoals je die verworven hebt in het secundair onderwijs * enige vertrouwdheid met het oefenen in de vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken) in de vreemde taal Je kennis van het Frans wordt getest aan de hand van een beginsituatietoets in het begin van het academiejaar, die je in staat stelt eventuele tekorten zelfstandig bij te schaven.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

* handboeken: zie boekenlijst * electronische leeromgeving Toledo: extra grammatica-oefeningen met correctiesleutel * actuele artikels en teksten * collegenotities

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11263800
Code:
11263800
Vakcoördinator:
Birgit Van De Mieroop
Semester:
2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Frans