Spreken
- klankleer + toepassingen
- stem- en spraakafwijkingen in de basisschool en remediƫring
- didactiek spreken
Schrijven: Creatief schrijven en spelling
- tekstsoorten en stelvormen zelf toepassen
- didactiek van het schrijfonderwijs
- schrijfstrategieƫn
- didactiek van spelling
Taalbeschouwing
- theorie, toepassingen en didactiek
Jeugdliteratuur
Leesbevordering
Spelling
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten de behandelde leerstof van alle onderdelen reproduceren en toepassin in hun praktijklessen.
Speciale aandacht voor UITSPRAAK en EXPRESSIE vanuit de lessen spreken.
Spelling blijft zelfstudie
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leerstof eerste jaar.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
syllabus per leerstofonderdeel
eigen notities
leerplannen Nederlands zijn in de didactische bibliotheek aanwezig, maar zijn niet voor elke student individueel aangekocht. In de cursus wordt naar de verschillende deelleerplannen verwezen (doelenlijsten)
Jan Uyttendaele: Nieuwe spelling, zachte helling: theorie- + oefenboek
Uit de reeks Taal en Didactiek: Spelling
Uit de reeks Taal en Didactiek: Taalbeschouwing
cursus: Kinderboeken (Ria Dorssemont)
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving