Labo fermentatietechnologie (2006-2007)

Tijdens het labo fermentatietechnologie wordt de fermentatie van bakkersgist uitgevoerd en opgevolgd volgens 2 types processystemen (batch en continu systeem). Er wordt ook op bedrijfsbezoek (Citrique, Tienen) gegaan waar citroenzuur industrieel wordt geproduceerd door toepassing van oppervlaktefermentaties.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De chemist is in staat om op doordachte wijze een analyseproces van bemonstering tot eindrapportering uit te voeren zodat correcte en betrouwbare analyseresultaten bekomen worden.
  • C02 De chemist kan op adequate wijze technische installaties en apparatuur bedienen en beheren zodat hun efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid gegarandeerd zijn.
  • C03 De chemist is in staat om onder supervisie van een (wetenschappelijk) onderzoeker mee te denken en mee te werken om zo de praktische haalbaarheid en de efficiëntie van het wetenschappelijk onderzoek te verhogen.
  • C04 De chemist kan op doordachte en kritische wijze resultaten (waaronder waarnemingen) noteren, bundelen en verwerken om tot zinvolle en volledige besluiten te komen.
  • C05 De chemist kan op adequate wijze mondeling en schriftelijk communiceren om een optimale informatiedoorstroming te verzekeren.
  • C06 De chemist past de principes van responsible care spontaan en altijd toe om risico’s met betrekking tot veiligheid en milieu tot een minimum te beperken.
Toelichting:
- de student kan de praktische handelingen nodig voor de uitvoering van de fermentatie en het opvolgen van de bijhorende analyses op een correcte manier uitvoeren; - de student kan het doel, het principe van het experiment, de meetresultaten en berekeningen, het eindresultaat op een gepaste manier rapporteren; - de student kan de bevindingen staven door gebruik te maken van theoretische achtergrond, de resultaten en de werkwijze kritisch evalueren en voorstellen formuleren ter bijsturing; - de student kan de werkzaamheden plannen over meerdere dagen en een taakverdeling hiervoor organiseren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

- Dynamische Biochemie (3 ChB), Basiskennis microbiologie, Analytische chemie (instrumentele analyse).

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- Wynen G. (2006). Fermentatietechnologie . Onuitgegeven nota's bij de cursus fermentatietechnologie voor het 3 °jaar Bachelor in de Chemie, afstudeerrichting Biochemie, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement G&C, Geel.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • Andere: bedrijfsbezoek

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De evaluatie gebeurt voor een deel via permanente evaluatie. Deze permanente evaluatie omvat de evaluatie naar attituden en vaardigheden . - Attituden: voorbereiding, organisatie en efficiëntie, initiatief en inzet, samenwerking. - Vaardigheden: cognitieve en technische vaardigheden worden via verslagen, het beantwoorden van vragen tijdens het labo en de observaties in het labo geëvalueerd. Studenten die in de eerste examenperiode (januari) de credit voor labo fermentatietechnologie niet behaalden (score<10/20) kunnen via een herkansing in de derde examenperiode (september) een test afleggen. Deze test telt voor 40 % mee. De permanente evaluatie die tijdens het labo beoordeeld werd, telt voor 60 % mee.
Bij de start van het labo wordt eerst een inleiding gegeven door de begeleidende docent. Het praktische werk wordt vervolgens (meestal) per twee uitgevoerd. De begeleiding door de docent in het labo bestaat voornamelijk uit: het beantwoorden van vragen, het peilen naar het inzicht en het bijsturen, demonstreren van labohandelingen, het geven van tips naar efficiënt werken, het toezien op de veiligheid. Bij problemen wordt van de student verwacht dat hij zelf de stap naar de begeleider zet.
OA:
06030102
Code:
06030102
Vakcoördinator:
Goele Wynen
Semester:
1
Studiepunten:
0
Onderwijstaal:
Nederlands