Doelgroepen (2006-2007)

Beeldvorming Oorzaken handicaps en beperkingen ADHD Kind en echtscheiding, nieuw samengesteld gezin Moeilijk gedrag Autisme Motorische handicaps Syndroom van Down Blinden en slechtzienden Doven en slechthorenden Hoogbegaafdheid Kindermishandeling Totale communicatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
Toelichting:
Als opvoeder ontwikkel je openheid voor kinderen die anders zijn en gevoeligheid voor de leef- en belevingswereld van de gehandicapte, de verwerking en de acceptatie van zijn handicap. Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen maak je kennis met de diversiteit van problematieken en de mogelijke oorzaken en ontwikkel je gevoeligheid voor de complexiteit van deze problematieken. Je krijgt inzicht in specifieke problematieken met de bedoeling het pedagogisch-didactisch handelen optimaal af te stemmen op deze kinderen. Je krijgt oog voor de mogelijkheden van deze kinderen en voor hun overeenkomsten met gewone kinderen, eerder dan voor datgene waarin ze van hen verschillen. Als partner van ouders en verzorgers ontwikkel je gevoeligheid voor de beleving en het verwerkingsproces van de ouders van gehandicapte kinderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek

B. Omschrijving

OA:
11261282
Code:
11261282
Vakcoördinator:
Betty Palmans
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands