Regeltechniek
Inleiding
- De automatische regeling
- Het servomechanisme
De sensoren
- Temperatuursensoren
- Verplaatsingssensoren
- Debietsensoren
- Druksensoren
- Niveausensoren
- Corrigerende organen
De karakteristieken van het te regelen proces
- De orde van het proces
- Dode tijd enz.
- Analytische berekening van een proces met een tijdsconstante
De discontinue regelaars
- Tweepuntsregelaars
- Driepuntsregelaars
De continue regelaars
- De proportionele actia
- De integrerende actie
- De differentiërende actie
De bruikbaarheid van de D-actie
De praktische instelling van een regelaar
- De methode van de uiterste versterking
- De methode van Ziegler-Nichols -
Voorbeelden van regelingen
- Mengregeling
- Destillatie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 06. In teamverband werken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
Kennis van de mogelijkheden van de regeltechniek
De studenten kunnen de werking van een PID-regelaar verklaren.
De studenten kunnen een PID regelaar hanteren.
De studenten kunnen een PID regelaar in een proces implementeren
De studenten kunnen de optimale instelparameters bepalen voor een PID regelaar in een proces.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Basiskennis wiskunde
Basiskennis fysica
Elementaire kennis elektronica
Een zeker vermogen tot het maken van abstracties Booleaanse algebra.
Begrippen uit stromingsleer: pompen, kleppen, regelventielen....
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Vermeiren Jan, 2004, Cursus Meet- en regeltechniek, Niet geplubiceerde cursus, KHKempen, Geel
Nota's labo
PID regelaar in LabVIEW
Gesimuleerde regelingen in LabVIEW
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
B. Omschrijving