Visie op verpleegkunde (2006-2007)

De patiënt centraal stellen is een belangrijke opdracht voor iedere (toekomstige) verpleegkundige. Vanuit de cursus maak je kennis met verscheidene mensvisies, om deze dan te toetsen aan je eigen visie op de verpleegkundige praktijk. Vervolgens wordt bekeken hoe we dit centraal stellen van de patiënt in de praktijk kunnen verwezenlijken. Dit alles wordt gekaderd binnen de Belgische en Vlaamse structuur en organisatie van de gezondheidszorg.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan gebruik makend van communicatieve vaardigheden.
  • C04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C14 De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau.
  • C19 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C22 Actief bijdragen tot de profilering van het beroep.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Om tot het eerste jaar toegelaten te worden, moeten de kandidaten een getuigschrift secundair onderwijs bezitten, uitgereikt door de Vlaamse, de Franse of de Duitse gemeenschap van België. Deze getuigschriften geven toegang tot alle vormen van hoger onderwijs. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Van Tiggelen, D., & Leysens, G. (2006). Visie op verpleegkunde. Onuitgegeven cursus voor het 1e jaar van de opleiding Verpleegkunde, Katholieke Hogeschool Kempen, departement Gezondheidszorg Lier.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Uiteenzetting van de theorie gebeurt tijdens de hoorcolleges. De 'oefenpractica' of 'werkcolleges' omvatten praktische toepassingen van de theorie, d.m.v. oefeningen die de student voorbereidt heeft.

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07281010
Code:
07281010
Vakcoördinator:
Greet Leysens
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands