Aardrijkskunde vakdidactiek (2006-2007)

Volgende vakdidactische principes komen aan bod: * Progressie en juiste begripsvorming van de leerstof aardrijkskunde in het secundair onderwijs * Lesvoorbereiding maken * Doelen formuleren * Leermiddelen: beelden, bord, kaarten, modellen en andere visuele media * Verkenning van de eigen leefruimte * Opbouw van mentale kaarten en facetkaarten * Specifieke aandachtspunten bij de leerplanonderdelen van de 1ste graad secundair onderwijs

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Op het einde van het eerste jaar kan je zelfstandig een lesvoorbereiding aardrijkskunde maken. Als opvoeder en begeleider van leer- en onwikkelingsprocessen kan je: * vanuit een leerplandoelstelling een lesinhoud opstellen en uitwerken * geschikte doelen formuleren * schetsen, schema's en mentale kaarten maken * de leerstofbenadering vanuit de eigen leefruimte toepassen * werken vanuit de concrete geografische ruimte * bronnenmateriaal en actualiteit integreren in lessen aardrijkskunde van het secundair onderwijs * parate kaartkennis aanwenden tijdens je lesactiviteiten in het werkveld * de vakdidactische principes voor de lessen aardrijkskunde in de 1ste graad secundair onderwijs toepassen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De kennis, vaardigheden en attitudes bereikt door het secundair onderwijs. We verwachten van je een grote interesse voor je eigen leefomgeving en het hedendaagse wereldgebeuren.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

zie bij vakinhoud

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
11260310
Code:
11260310
Vakcoördinator:
Els De Vadder
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands