Natuur
In de cursus komen die onderdelen aan bod die een ook in de eindtermen van de lagere school vermeld staan. De cursus biedt een ruime achtergrond en basisinzichten zodat vertaling naar de lagere school toe mogelijk is. De indeling van de levende wezens wordt behandeld, de bouw van planten en dieren komt aan bod. Het menselijk lichaam krijgt een plaats. Enkele natuurverschijnselen worden besproken. Dit alles krijgt zijn vertaling naar de lagere school via het onderdeel didactiek.
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
- De beginsituatie van de leerlingen en de leerlingengroep kunnen achterhalen.
- De studenten kunnen leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in opdrachten.
- De studenten kunnen een aangepaste werkvorm en groeperingsvorm bepalen.
- De studenten beheersenn de basiskennis en kunnen recente evoluties in verband met inhouden en vaardigheden uit de verschillende leergebieden volgen.
- De studenten kunnen de verworven kennis en vaardigheden met betrekking tot de leergebieden aanwenden.
- De studenten stellen zich veranwoordelijk op als ze met een groep kinderen op stap gaan.
- De studenten kunnen zelfstandig en in groep leerinhouden en vaardigheden verwerven.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen specifieke voorkennis vereist.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Natuur
-Van Steenbergen Josée, 2004. Natuur. Niet-gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
-Keerbergen Carla e.a., Natuuronderwijs inzichtelijk, Coutinho, 2002,368 p
-Van De Vaan Els e.a.,Praktische didactiek voor natuuronderwijs, Countinho, 1999,352 p
-Bossaert Ann e.a., Werowijzer - bronnenboek, Pelckmans, Kapellen,2003
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- stage
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving