- Blokschema versterker: - signaalbronnen - Ri, Ru - transfertfunctie -
- Versterkerschakelingen met bipolaire transistoren - fundamentele schakelingen - h-parameters - signaalvervangingsschema - G.E.S. - G.C.S. (Darlingtonschakeling) : volledige studie
- Versterkerschakelingen met unipolaire transistoren - fundamentele schakelingen - y-parameters - signaalvervangingsschemas - G.S.S. - G.D.S. : volledige studie
- Decibelmeting
- RC-filters: hoog- en laagdoorlaat
- Verzwakkers
- Frequentie-afhankelijkheid van een versterker - frequentiekarakteristieken - vervorming - ruis
- Meertrapsversterkers - koppeling tussen versterkertrappen - cascodeschakeling - verschilversterker
- Inleiding tot de operationele versterker - verschilversterker - praktische uitvoering: 741 - specificaties van de op-amp
- Lineaire toepassingen van de operationele versterker - inverterende en niet-inverterende schakeling - spanningsvolger - sommeerversterker - inverterende versterker met verhoogde ingangsimpedantie - verschilversterker (instrumentatieversterker) - U/I-omvormer - I/U-omvormer - integrator - differentiator - toepassingen
- Niet lineaire toepassingen van de operationele versterker - comparator
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Assisteren bij de ontwikkeling van elektronische-ICT systemen.
- C02 Elektronische-ICT systemen testen.
- C03 Elektronische-ICT systemen beproeven.
- C04 Technische dossiers samenstellen.
- C05 De technische aspecten van een productieproces controleren.
- C06 De technische aspecten van een productieproces afregelen.
- C07 De technische aspecten van een productieproces configureren.
- C08 Zelfstandig de technische aspecten van een productieproces opvolgen.
- C09 Zelfstandig elektronische-ICT systemen installeren.
- C10 Zelfstandig elektronische-ICT systemen in bedrijf stellen.
- C11 Elektronische-ICT systemen operationeel houden.
- C13 Onderhoudsproblemen in elektronische-ICT systemen oplossen.
- C14 Advies verlenen bij aankoop en verkoop van technologische systemen en producten.
- C15 Training geven over elektronische-ICT systemen.
Toelichting:
- De bachelor in elektronica-ICT kan de algemene werking en de eigenschappen van een versterker uitleggen en toepassen.
- De bachelor in elektronica-ICT kan de basisschakelingen van versterkers met transistoren tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen.
- De bachelor in elektronica-ICT kan de basisschakelingen van junctiefetversterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen.
- De bachelor in elektronica-ICT beheerst de decibelmeting en kan deze toepassen in oefeningen en grafieken.
- De bachelor in elektronica-ICT kan de mogelijke onvolmaaktheden aan versterkers uitleggen en toelichten
- De bachelor in elektronica-ICT beheerst de decibelmeting en kan deze toepassen in oefeningen en grafieken
- De bachelor in elektronica-ICT kan de inwendige werking van een opamp uitleggen en de specificaties van de op-amp interpreteren.
- De bachelor in elektronica-ICT kan de werking van verschillende soorten koppelingen tussen versterkers tekenen, uitleggen en de de gepaste koppeling selecteren
- De bachelor in elektronica-ICT kan de werking van lineaire basistoepassingen met operationele versterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen
- De bachelor in elektronica-ICT kan de werking van niet- lineaire basistoepassingen met operationele versterkers tekenen, uitleggen, berekenen en ontwerpen
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen - Geen
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd
- Diploma secundair onderwijs - Basiskennis van elektriciteit: gelijkstroomtheorie, wisselstroomtheorie - Basiskennis van elektronica: werking van diode, transistor en junctiefet Studenten bezitten de volgende competenties -Geen
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Cursus elektronica 2 (3 delen) Frank De Schutter
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Vragen stellen: rechtstreeks of via email
Oefeningen op Toledo